|
Lärande och ledarskap - Chalmers utbildning
Lärande och ledarskaps kompetensmodell, de nationella
examensmålen och kurserna. |
Kandidatprogram |
Matematik, undervisning och bedömning |
Utbildningens uppgifter och ramar |
Leda individ och grupp |
Lärande och ledarskap i praktiken 1 |
Problemlösning och lärande |
Naturvetenskapligt och teknisk lärande |
Modeller för förståelse |
Utvecklingsprojekt i praktiken |
Humanvetenskapliga perspektiv på
naturvetenskap och teknik |
Lärande och ledarskap i praktiken 2 |
Ledarskap och organisationsutveckling |
Lärande och ledarskap i praktiken - breddning |
Mastersexamensarbete |
1 |
ÄMNE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1 |
Begrepp, procedurer och
problemlösning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.1 |
visa sådana ämneskunskaper som
krävs för yrkesutövningen, inbegripet
såväl brett kunnande inom ämnesstudiernas
huvudområde som väsentligt fördjupade
kunskaper inom vissa delar av detta område och
fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och
utvecklingsarbete |
U |
U |
|
|
A |
U |
A |
U |
|
|
A |
U |
|
A |
1.1.2 |
visa kunskap om det valda
teknikområdets vetenskapliga grund och beprövade
erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och
utvecklingsarbete |
U |
|
|
|
|
|
|
|
|
U |
A |
|
|
|
1.1.3 |
visa såväl brett kunnande inom det
valda teknikområdet, inbegripet kunskaper i matematik
och naturvetenskap, som väsentligt fördjupade
kunskaper inom vissa delar av området |
U |
U |
|
|
|
U |
A |
|
|
|
A |
|
|
|
1.1.4 |
visa förmåga att med helhetssyn
kritiskt, självständigt och kreativt identifiera,
formulera och hantera komplexa frågeställningar
samt att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och
därigenom bidra till kunskapsutvecklingen |
U |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
U |
I |
U |
U |
1.2 |
Tillämpning, relevans
och påverkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.1 |
visa förmåga att skapa, analysera och
kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar |
U |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.2 |
visa förmåga att
kritiskt och
systematiskt integrera kunskap samt visa förmåga
att modellera, simulera, förutsäga och
utvärdera skeenden även med begränsad
information |
U |
|
|
|
|
|
|
U |
U |
|
|
|
U |
U |
1.2.3a |
visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
samt visa medvetenhet om etiska
aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete |
U |
|
|
U |
|
|
U |
|
|
U |
|
U |
|
U |
1.2.3b |
visa förmåga att utveckla och
utforma produkter, processer och system med hänsyn till
människors förutsättningar och behov och
samhällets mål för ekonomiskt,
socialt och
ekologiskt hållbar utveckling |
U |
|
|
|
U |
|
U |
|
U |
|
U |
U |
|
|
1.2.3c |
visa insikt i teknikens möjligheter och
begränsningar, dess roll i samhället och
människors ansvar för hur den används,
inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt
miljö-
och arbetsmiljöaspekter |
U |
|
|
|
|
|
|
|
|
U |
U |
U |
|
|
1.3 |
Vetenskaplighet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3.1 |
visa förmåga att i
såväl nationella som internationella sammanhang
muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart
redogöra för och diskutera sina slutsatser och den
kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
|
U |
U |
|
|
|
|
|
|
U |
|
|
U |
U |
U |
2 |
LÄRANDE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 |
Bedöma, lyssna och avläsa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1.1 |
visa fördjupad kunskap om bedömning
och betygsättning
|
|
U |
|
|
|
|
U |
|
|
|
U |
|
|
|
2.1.2 |
visa förmåga att observera,
dokumentera och analysera elevers lärande och
utveckling i förhållande till verksamhetens
mål och att informera och samarbeta med elever och
deras vårdnadshavare
|
|
U |
|
|
U |
|
|
|
|
|
U |
|
U |
|
2.1.3 |
visa förmåga att ta till vara
elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera
varje elevs lärande och utveckling
|
|
U; |
|
|
U |
|
|
U |
|
|
U |
|
|
|
2.1.4 |
visa förmåga att identifiera
och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter
|
|
|
I |
|
U |
|
|
U |
|
|
U |
|
|
|
2.1.5 |
Visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
|
|
|
|
I |
U |
|
|
|
|
|
A |
|
|
|
2.2 |
Designa, utvärdera
och utveckla |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.1a |
visa förmåga att
självständigt och tillsammans med andra planera
genomföra,utvärdera och utveckla undervisning och
den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att
på bästa sätt stimulera varje elevs
lärande och utveckling
|
|
U |
|
|
U |
|
U |
|
|
|
U |
|
|
|
2.2.1b |
visa fördjupad förmåga att
skapa förutsättningar för alla elever att
lära och utvecklas
|
|
|
I |
|
U |
|
|
U |
|
U |
U |
|
|
|
2.2.2a |
visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser samt visa
kännedom om vuxnas lärande |
|
U |
|
|
A |
|
U |
U |
|
U |
A |
|
|
|
2.2.2b |
visa sådan kunskap om barns och
ungdomars utveckling, lärande, behov och
förutsättningar som krävs för den
verksamhet som utbildningen avser
|
|
|
I |
|
A |
|
|
U |
|
|
A |
|
|
|
2.2.2c |
visa kunskap om skolväsendets
organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori
och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv
samt visa kännedom om skolväsendets historia
|
|
|
|
|
A |
|
I |
U |
|
|
A |
|
|
|
2.2.2d |
visa förmåga att tillämpa
sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser |
|
U |
|
|
U |
|
U |
U |
|
|
U |
|
|
|
2.2.3 |
visa fördjupad kunskap om
vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa
forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess
betydelse för yrkesutövningen
|
U |
|
U |
|
|
|
|
U |
U |
U |
|
|
U |
U |
2.3 |
Förklara,
begripliggöra, informera |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3.1 |
visa förmåga att observera,
dokumentera och analysera elevers lärande och
utveckling i förhållande till verksamhetens
mål och att informera och samarbeta
med elever och deras vårdnadshavare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3.2 |
visa kommunikativ förmåga i
lyssnande, talande och skrivande till stöd för den
pedagogiska verksamheten
|
|
U |
|
|
U |
|
U |
|
|
|
U |
|
|
|
2.3.3a |
visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg
|
|
U |
|
|
A |
|
I |
|
|
|
A |
|
|
|
2.3.3b |
visa förmåga att säkert och
kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska
verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och
digitala miljöers roll för denna
|
|
U |
|
|
U |
U |
|
|
|
|
U |
|
|
|
3 |
LEDARSKAP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1 |
Mål |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.1 |
visa kunskap om skolväsendets
organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och
olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om
skolväsendets historia
|
|
U |
U |
|
U |
|
U |
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2a |
visa förmåga att kommunicera och
förankra skolans värdegrund, inbegripet de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande
demokratiska värderingarna
|
|
|
U |
U |
U |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2b |
visa förmåga att i det pedagogiska
arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med
särskilt beaktande av de mänskliga
rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter
enligt barnkonventionen, samt en hållbar
utveckling |
|
|
U |
U |
U |
|
|
|
|
U |
|
|
|
|
3.1.2c |
visa förmåga att förebygga
och motverka diskriminering och annan kränkande
behandling av elever
|
|
|
U |
|
U |
|
|
U |
|
U |
|
U |
|
|
3.1.2d |
visa förmåga att beakta,
kommunicera och förankra ett jämställdhets-
och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
|
|
|
|
|
U |
|
|
|
|
U |
|
U |
|
|
3.1.3 |
visa förmåga att i det pedagogiska
arbetet göra bedömningar utifrån relevanta
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med
särskilt beaktande av de mänskliga
rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter
enligt barnkonventionen, samt en hållbar
utveckling
|
U |
|
|
|
|
|
U |
|
|
|
U |
|
|
|
3.2 |
Organisera resurser |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.1 |
visa förmåga att planera och med
adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom
givna ramar |
U |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
U |
U |
U |
3.3 |
Få med människor,
samarbeta |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3.1a |
visa förmåga till lagarbete och
samverkan i grupper med olika sammansättning |
U |
|
I |
U |
|
|
|
|
A |
|
A |
A |
|
|
3.3.1b |
visa kunskap om och förståelse
för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
|
|
|
|
U |
U |
|
|
|
|
|
A |
A |
|
|
3.3.1c |
visa förmåga att observera,
dokumentera och analysera elevers lärande och
utveckling i förhållande till verksamhetens
mål och att informera och samarbeta
med elever och deras vårdnadshavare
|
|
I |
|
|
U |
|
|
|
|
|
U |
|
|
|
3.3.1d |
visa förmåga till ett
professionellt förhållningssätt gentemot
elever och deras vårdnadshavare
|
|
|
I |
U |
U |
|
|
|
|
|
A |
U |
|
|
3.3.2 |
visa självkännedom och
empatisk
förmåga
|
|
|
I |
|
U |
|
|
|
|
|
U |
|
|
|
4 |
VIDAREUTVECKLING |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1 |
Egen utveckling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1.1a |
visa förmåga att identifiera sitt
behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i
det pedagogiska arbetet
|
|
I |
I |
|
U |
|
U |
|
|
|
U |
|
|
|
4.1.1b |
visa förmåga att i den pedagogiska
verksamheten utveckla färdigheter som är
värdefulla för yrkesutövningen
|
|
I |
|
U |
U |
|
|
|
|
|
U |
|
|
|
4.1.1c |
visa förmåga att identifiera sitt
behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande
utveckla sin kompetens |
|
I |
|
|
U |
|
U |
|
|
|
U |
U |
|
|
4.2 |
Yrkets utveckling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2.1 |
visa fördjupad förmåga att
kritiskt och självständigt tillvarata,
systematisera och reflektera över egna och andras
erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att
därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten
och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik
|
U |
|
|
|
|
|
|
|
U |
|
|
U |
U |
U |
4.3 |
Ämnets utveckling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.3.1 |
visa fördjupad förmåga att
kritiskt och självständigt tillvarata,
systematisera och reflektera över egna och andras
erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att
därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och
kunskapsutvecklingen inom ämnen,
ämnesområden och ämnesdidaktik
|
U |
|
|
|
|
U |
|
U |
|
U |
U |
U |
U |
U |
4.3.2 |
visa förmåga att
med helhetssyn
kritiskt, självständigt och kreativt identifiera,
formulera och hantera komplexa frågeställningar
samt att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och
därigenom bidra till kunskapsutvecklingen |
U |
I |
|
|
|
|
|
|
|
|
U |
U |
U |
U |